Bardzo ważnym elementem w pracy terapeutycznej jest nieustanne pogłębianie wiedzy, a w razie trudności umiejętność skorzystania z opracowań przygotowanych przez specjalistów w pracy z danymi zaburzeniami.
Trudności mogą również pojawiać się przy okazji poszukiwania informacji w celu pogłębienia wiedzy na temat doświadczanych problemów natury psychologicznej.
Ze względu na mogące się pojawiać wątpliwości dotyczące wyboru rzetelnych pozycji poniżej zamieszczamy książki rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej.
![]() |
SAMOOKALECZENIA NASTOLATKÓW Uwolnij się od destrukcyjnych zachowań dzięki technikom terapii DBTAutor: Sheri Van Dijk • Połóż kres destrukcyjnym zachowaniom – raz na zawsze Samookaleczanie świadczy o tym, że przeżywasz intensywne, trudne do zniesienia, bardzo nieprzyjemne emocje, z którymi nie potrafisz sobie poradzić. Ranienie ciała pozwala ci dać im upust. Być może masz poczucie, że jesteś do niczego, nie radzisz sobie z życiem lub nienawidzisz siebie. Może często targają tobą uczucia takie jak rozpacz, wstyd, smutek, lęk, gniew czy poczucie winy. Istnieje wiele powodów, dla których ludzie się okaleczają. Niezależnie jednak od powodu prawda jest taka, że samookaleczanie jest destrukcyjnym – i mogącym prowadzić do śmierci – sposobem radzenia sobie z bólem emocjonalnym. Jakaś część ciebie rozumie, że takie postępowanie na dłuższą metę jest niezdrowe i nieskuteczne. Na szczęście istnieją zdrowe i bezpieczne sposoby radzenia sobie z emocjami. Zapoznasz się z nimi w tym poradniku. Dzięki tej książce rozwiniesz cztery ważne umiejętności: Życie bywa bolesne, ale nie musisz stawiać czoła temu bólowi w pojedynkę. Dzięki pracy z tym poradnikiem zdobędziesz narzędzia niezbędne do radzenia sobie z trudnymi myślami i uczuciami w bezpieczny, zdrowy sposób. Autorka, opisując poszczególne przypadki, kieruje się wrażliwością i zrozumieniem dla okaleczającej się młodzieży, a co najważniejsze – przywraca nadzieję na zmianę. Umiejętności z zakresu DBT są opisane z dużą swobodą, w formie przykładów i praktycznych ćwiczeń, co czyni je użytecznymi, przystępnymi i możliwymi do zastosowania dla każdego. Ten psychoedukacyjny poradnik stanowi doskonałe źródło wiedzy dla młodych osób, które doświadczają trudnych w przeżywaniu, bolesnych, intensywnych emocji, oraz dla pracujących z nimi specjalistów. dr Anna Englert-Bator Samookaleczanie staje się coraz powszechniejszym i coraz poważniejszym problemem młodzieży. Jednocześnie wzbudza ogromny niepokój otoczenia, które często nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego młody człowiek krzywdzi siebie. Dlatego z ogromną radością rekomenduję pierwszą na polskim rynku wydawniczym publikację, która w przystępny sposób pomaga zrozumieć przyczyny autoagresji i podpowiada, jakie stosować strategie, żeby ją przezwyciężyć. Poradnik Sheri Van Dijk stanowi świetne uzupełnienie terapii dialektyczno-behawioralnej. Można go śmiało polecać okaleczającym się nastolatkom, z kolei nastolatki mogą podsuwać go swoim rodzicom! Bartłomiej Taurogiński |
|
|
![]() |
NA TROPIE PODEJRZANYCH MYŚLI Ponad 60 ćwiczeń, które pomogą dziecku radzić sobie z trudnymi myślami, rozwijać elastyczność psychologiczną i budować odporność psychicznąAutor: Artur Gębka W naszej głowie nieustannie pojawia się mnóstwo myśli. Niektóre z nich sprzyjają działaniu i lepszemu samopoczuciu oraz dodają witalności, z kolei inne mogą ranić, obniżać samoocenę, zachęcać do wycofania. Dotyczy to również dzieci. Przyłączając się do biura detektywistycznego Maksa i Toli, twoje dziecko: Świat starszych dzieci jest pełen emocjonalnych zakamarków, nierozpoznanych myśli, zaskakujących motywacji, nieposkromionych impulsów. Sprawne poruszanie się po nim bez większych turbulencji stanowi nie lada wyzwanie rozwojowe. Dzieci radzą sobie z tym intuicyjnie, często poruszając się po omacku i napotykając różne przeszkody, które utrudniają codzienne funkcjonowanie oraz podejmowanie racjonalnych decyzji. Ta książka jest niczym kompas, który pomaga się nie pogubić, zatrzymać na ważnych kwestiach związanych z samooceną czy światem przeżyć i motywacji, zmieniając je z automatycznych na świadome, z nieznanych na refleksyjne, z samotnych na wspólne dla wielu. Pokazuje, tłumaczy i skłania do myślenia. Olga Czajka Właśnie takiej książki brakowało! Wśród wielu publikacji poświęconych regulacji emocji brak było takiej, która w jasny, przyjazny, ale nie dydaktyczny sposób uczyłaby starsze dzieci zauważania, jak myślenie wpływa na zachowanie. „Na tropie podejrzanych myśli” to nie jest kolejny zbiór historyjek. Każda zagadka dotyczy problemu typowego dla dzieci w wieku od 9 do 13 lat, ale autor, zamiast podsuwać gotowe rozwiązania, zaprasza do zrozumienia jego przyczyn i szukania adaptacyjnych form radzenia sobie z nim. Proponując pracę najpierw na przykładach z życia bohaterów, a dopiero potem na własnych, zmniejsza opór młodych czytelników i ułatwia im uczenie się. Marta Cieśla W tej książce Artur Gębka czerpie z najlepszych tradycji powieści detektywistycznej dla dzieci. Jej bohaterowie, Maks i Tola, nie tropią jednak przestępców, lecz podejrzane myśli. Aleksandra Żabicka |
|
|
![]() |
ZABURZENIE OBSESYJNO-KOMPULSYJNE U NASTOLATKÓW Jak poradzić sobie z natrętnymi myślami i kompulsjami dzięki technikom uważności i terapii poznawczo-behawioralnejAutor: Jon Hershfield Poradnik stanowi swego rodzaju przewodnik dla nastolatków po sposobach radzenia sobie z niechcianymi myślami i powtarzalnymi zachowaniami (kompulsjami). Jest to również drogowskaz dla rodziców, w jaki sposób pomóc dojrzewającemu dziecku. Głównym jego elementem są ćwiczenia, które stanowią wsparcie dla osób zmagających się z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym. Autor w przejrzysty sposób objaśnia, jak skutecznie radzić sobie z nieprzyjemnymi objawami. Książka jest skierowana do młodych osób oraz ich rodziców, ale będzie także wartościowym narzędziem każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego. Agnieszka Tousty-Ingielewicz Książka ta bez wątpienia jest wyjątkowa. Wyróżniają ją lekkość i poczucie humoru, z jakimi autor zachęca młodych czytelników do radzenia sobie z objawami OCD. To wartościowa lektura zarówno dla nastolatków oraz ich rodziców, jak i dla terapeutów. Pomaga zrozumieć naturę zaburzenia i podsuwa narzędzia pozwalające radzić sobie z jego objawami. Autor łączy zasady klasycznej terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji z technikami uważności i samowspółczucia, proponując spójny i przystępny program, który można stopniowo wprowadzać w życie. Moi nastoletni klienci z entuzjazmem przyjęli proponowane przez niego strategie. Alicja Rawinis-Tomaszewska Niniejszy poradnik wyszedł spod lekkiego pióra Jona Hershfielda. Autor umiejętnie przekłada wiedzę kliniczną na przystępny opis sposobów leczenia OCD. Jego bezpośrednie podejście, wynikające z osobistych doświadczeń, dodaje otuchy. Hershfield gładko prowadzi młodego czytelnika przez meandry podstawowej metody leczenia OCD, czyli ekspozycji z powstrzymaniem reakcji, a także wyjaśnia zagadnienia dotyczące uważności i tolerowania niepewności. Do zgłębienia poszczególnych kwestii zachęcają trafne ilustracje, które przedstawiają nastolatki mierzące się bohatersko z potworami – natrętnymi myślami. Hanna Malinowska-Wikaryjczyk |
|
|
![]() |
Myślę, czuję, działam: psychoedukacja i psychoterapia nastolatka – scenariusze zajęćAutorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas |
|
|
![]() |
Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyceAutorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas, Tomasz Srebnicki |
|
|
![]() |
TRANSDIAGNOSTYCZNA TERAPIA ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY KOMPLET Podręcznik terapeuty + Poradnik dla dzieci + Poradnik dla młodzieżyAutorzy: B.A. Buzzella, D.H. Barlow, E.L. Bilek, J.A. Sherman, J. Ehrenreich-May, S.M. Bennett, S.M. Kennedy W praktyce klinicznej często obserwujemy u osób w wieku rozwojowym – dzieci i nastolatków – współwystępowanie trudności w radzeniu sobie z emocjami z objawami innych zaburzeń. Dotyczy to zarówno zaburzeń eksternalizacyjnych, jak i internalizacyjnych – między innymi nastroju, lękowych, więzi czy radzenia sobie z wyzwaniami codzienności. Objawy różnych problemów nakładają się na siebie i utrudniają dobór odpowiedniej metody pracy terapeutycznej. Podejście transdiagnostyczne umożliwia pracę terapeutyczną nad kształtowaniem umiejętności, których brak jest jedną z głównych przyczyn powstawania problemów emocjonalnych. Pozwala to nie tylko na redukowanie objawów tu i teraz, ale także na zapobieganie ich wystąpieniu na dalszych etapach życia. Proponowany przez autorów protokół terapeutyczny pomaga w usystematyzowany sposób – poprzez psychoedukację, samoobserwację, eksperymenty behawioralne i techniki terapii poznawczej – realizować z młodą osobą kolejne moduły. Uwzględnia takie zagadnienia, jak motywowanie uczestnika terapii, kształtowanie umiejętności identyfikowania, obserwowania oraz rozumienia emocji i zachowań, rozwijanie zdolności elastycznego reagowania poznawczego w sytuacjach wysyconych emocjami czy korzystanie z technik uważności. Autorzy zadbali też o zaangażowanie w proces terapeutyczny rodziców młodej osoby, których reakcje mogą podtrzymywać jej problemy i utrudniać terapię. Jasny, przejrzysty, modułowy charakter protokołu umożliwia stosowanie go w terapii indywidualnej i grupowej, jak również dopasowywanie do potrzeb dzieci, nastolatków oraz ich rodzin, a zarazem pozwala strukturyzować i porządkować pracę terapeuty. Niniejszy podręcznik stanowi cenne narzędzie każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego, który pracuje z dziećmi i młodzieżą. dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek |
|
|
![]() |
Smutek, którego nikt nie chciałAutor: Artur Gębka Po zapoznaniu czytelnika z lękiem w „Znikodem i zagadka lęku” , tym razem autor przybliża najmłodszym, ale też tym trochę starszym czytelnikom kolejną emocję jaką jest smutek. Chłopiec o imieniu Tymon, obserwując reakcje członków rodziny na niespodziewanego i jak się okazuje, niepożądanego gościa, zastanawia się czy jest on przyjacielem czy wrogiem. Poznając Smutek dowiaduje się jak istotną rolę pełni on w naszym życiu. Kolejna pozycja proponowana przez Artura Gębkę – „Smutek, którego nikt nie chciał”, wydaje się poruszać zagadnienia szczególnie istotne w dzisiejszym świecie. Nieprzyjemne emocje nie wpisują się w obraz współczesnego świata, a odczuwanie ich, często wiąże się z dużym dyskomfortem i zagubieniem. Dlatego, żeby go uniknąć, zdarza się, że zaczynamy je ignorować (jak tata Tymona) lub uciekać przed nimi (jak mama Tymona). Zapominamy, że emocje, takie jak smutek, informują nas o tym, że trzeba zwolnić, zatroszczyć się o siebie lub o tym, że czegoś nam brakuje. O tym wszystkim przypomina nam autor i daje możliwość przekazania tej wiedzy młodszym pokoleniom. |
|
|
![]() |
Idź własną drogąAutor: Joseph Ciarrochi, Louise Hayes |
|
|
![]() |
Oswoić potwora gniewAutor: Holly Forman-Patel Książka pomaga zrozumieć, co uspokaja potwora gniewu, a co sprawia, że staje się on wielki i jest niezadowolony. Dzięki tej wiedzy i wielu ciekawym ćwiczeniom mali czytelnicy mają szansę go oswoić, tak by na co dzień ich wspierał, a kiedy jest niepotrzebny – po prostu smacznie spał. |
|
|
![]() |
Znikodem i zagadka lękuAutor: Artur Gębka Książka pt. „Znikodem i zagadka lęku” autorstwa Artura Gębki osadzona jest w atmosferze tajemniczości i przeplatana elementami humorystycznymi. Może ona stanowić ciekawe zaproszenie do rozmowy pomiędzy rodzicami, dziećmi i młodzieżą na temat lęku. Pozycja ta, w sposób przystępny przybliża mechanizmy powstawania i objawy lęku, a także skutki związane z unikaniem go. W oparciu o założenia ACT wyjaśnia również w jaki sposób można sobie poradzić z lękiem – poprzez zaakceptowanie jego obecności, jak najlepsze poznanie i współpracowanie z nim. Na zakończenie autor proponuje wiele ćwiczeń, które mogą pomóc czytelnikowi poznać jego lęk i zaprzyjaźnić się z nim. |
|
|
![]() |
Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży Przewodnik praktykaAutorzy: Artur Kołakowski |
|
|
![]() |
Dorastanie bez lękuAutorzy: S.L. Turrell, C. McCurry, M. Bell To naprawdę świetny poradnik dla nastolatków zmagających się z lękiem, czyli – z tego, co widzę – dla chyba każdego nastolatka na naszej planecie! Posługując się młodzieżowym językiem, autorzy krok po kroku przedstawiają czytelnikom bogactwo różnego rodzaju skutecznych narzędzi i strategii, pomagających rozwijać rezyliencję, odwagę i wiarę w siebie, które są potrzebne, by radzić sobie z różnorodnością wyzwań typowych dla tej fazy życia. Więc jeśli chcecie pomóc nastolatkom żyć uważnie, okazywać sobie samym więcej współczucia, dobrze układać sobie relacji z rówieśnikami i podejmować skuteczne działania w oparciu o ich własne, głęboko zakorzenione wartości, to niniejsza książka ułatwi wam to zadanie. Jest to bowiem doskonałe źródło wiedzy zarówno dla rodziców, którzy będą ją mogli wykorzystać u swoich dzieci, jak i dla terapeutów pracujących z młodzieżą. |
|
|
![]() |
W pułapce myśli – dla nastolatkówautorzy: Ann Bailey, Joseph Ciarrochi, Louise Hayes |
|
|
![]() |
Nastolatek a depresjaautorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K. |
|
|
![]() |
Co robić, gdy się martwiszautorzy: Huebner D. |
|
|
![]() |
Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonaćautorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K. |
|
|
![]() |
Odzyskaj życie po traumie. Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Poradnik pacjentaautorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B. |
|
|
![]() |
Przedłużona ekspozycja terapii PTSD nastolatków. Podręcznik terapeuty.autorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B. |
|
|
![]() |
Terapia zaburzenia obsesyjno kompulsyjnego małego dzieckaautorzy: Garcia A.M., Freeman J.B. |
|
|
![]() |
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieżyautorzy: Langley A., Piacentini J., Roblek T. |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Podręcznik terapeuty.autorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Zeszyt ćwiczeńautorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty. Zaradny kot.autorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A. |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Zeszyt ćwiczeń. Zaradny kotautorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A. |
|
|
![]() |
Terapia schematów dzieci i młodzieżyautorzy: Loose C., Graaf P., Zarbock G |
|