Bardzo ważnym elementem w pracy terapeutycznej jest nieustanne pogłębianie wiedzy, a w razie trudności umiejętność skorzystania z opracowań przygotowanych przez specjalistów w pracy z danymi zaburzeniami.
Trudności mogą również pojawiać się przy okazji poszukiwania informacji w celu pogłębienia wiedzy na temat doświadczanych problemów natury psychologicznej.
Ze względu na mogące się pojawiać wątpliwości dotyczące wyboru rzetelnych pozycji poniżej zamieszczamy książki rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej.
![]() |
ZABURZENIE OBSESYJNO-KOMPULSYJNE U NASTOLATKÓW Jak poradzić sobie z natrętnymi myślami i kompulsjami dzięki technikom uważności i terapii poznawczo-behawioralnejAutor: Jon Hershfield Poradnik stanowi swego rodzaju przewodnik dla nastolatków po sposobach radzenia sobie z niechcianymi myślami i powtarzalnymi zachowaniami (kompulsjami). Jest to również drogowskaz dla rodziców, w jaki sposób pomóc dojrzewającemu dziecku. Głównym jego elementem są ćwiczenia, które stanowią wsparcie dla osób zmagających się z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym. Autor w przejrzysty sposób objaśnia, jak skutecznie radzić sobie z nieprzyjemnymi objawami. Książka jest skierowana do młodych osób oraz ich rodziców, ale będzie także wartościowym narzędziem każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego. Agnieszka Tousty-Ingielewicz Książka ta bez wątpienia jest wyjątkowa. Wyróżniają ją lekkość i poczucie humoru, z jakimi autor zachęca młodych czytelników do radzenia sobie z objawami OCD. To wartościowa lektura zarówno dla nastolatków oraz ich rodziców, jak i dla terapeutów. Pomaga zrozumieć naturę zaburzenia i podsuwa narzędzia pozwalające radzić sobie z jego objawami. Autor łączy zasady klasycznej terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji z technikami uważności i samowspółczucia, proponując spójny i przystępny program, który można stopniowo wprowadzać w życie. Moi nastoletni klienci z entuzjazmem przyjęli proponowane przez niego strategie. Alicja Rawinis-Tomaszewska Niniejszy poradnik wyszedł spod lekkiego pióra Jona Hershfielda. Autor umiejętnie przekłada wiedzę kliniczną na przystępny opis sposobów leczenia OCD. Jego bezpośrednie podejście, wynikające z osobistych doświadczeń, dodaje otuchy. Hershfield gładko prowadzi młodego czytelnika przez meandry podstawowej metody leczenia OCD, czyli ekspozycji z powstrzymaniem reakcji, a także wyjaśnia zagadnienia dotyczące uważności i tolerowania niepewności. Do zgłębienia poszczególnych kwestii zachęcają trafne ilustracje, które przedstawiają nastolatki mierzące się bohatersko z potworami – natrętnymi myślami. Hanna Malinowska-Wikaryjczyk |
|
|
![]() |
Myślę, czuję, działam: psychoedukacja i psychoterapia nastolatka – scenariusze zajęćAutorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas |
|
|
![]() |
Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyceAutorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas, Tomasz Srebnicki |
|
|
![]() |
TRANSDIAGNOSTYCZNA TERAPIA ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY KOMPLET Podręcznik terapeuty + Poradnik dla dzieci + Poradnik dla młodzieżyAutorzy: B.A. Buzzella, D.H. Barlow, E.L. Bilek, J.A. Sherman, J. Ehrenreich-May, S.M. Bennett, S.M. Kennedy W praktyce klinicznej często obserwujemy u osób w wieku rozwojowym – dzieci i nastolatków – współwystępowanie trudności w radzeniu sobie z emocjami z objawami innych zaburzeń. Dotyczy to zarówno zaburzeń eksternalizacyjnych, jak i internalizacyjnych – między innymi nastroju, lękowych, więzi czy radzenia sobie z wyzwaniami codzienności. Objawy różnych problemów nakładają się na siebie i utrudniają dobór odpowiedniej metody pracy terapeutycznej. Podejście transdiagnostyczne umożliwia pracę terapeutyczną nad kształtowaniem umiejętności, których brak jest jedną z głównych przyczyn powstawania problemów emocjonalnych. Pozwala to nie tylko na redukowanie objawów tu i teraz, ale także na zapobieganie ich wystąpieniu na dalszych etapach życia. Proponowany przez autorów protokół terapeutyczny pomaga w usystematyzowany sposób – poprzez psychoedukację, samoobserwację, eksperymenty behawioralne i techniki terapii poznawczej – realizować z młodą osobą kolejne moduły. Uwzględnia takie zagadnienia, jak motywowanie uczestnika terapii, kształtowanie umiejętności identyfikowania, obserwowania oraz rozumienia emocji i zachowań, rozwijanie zdolności elastycznego reagowania poznawczego w sytuacjach wysyconych emocjami czy korzystanie z technik uważności. Autorzy zadbali też o zaangażowanie w proces terapeutyczny rodziców młodej osoby, których reakcje mogą podtrzymywać jej problemy i utrudniać terapię. Jasny, przejrzysty, modułowy charakter protokołu umożliwia stosowanie go w terapii indywidualnej i grupowej, jak również dopasowywanie do potrzeb dzieci, nastolatków oraz ich rodzin, a zarazem pozwala strukturyzować i porządkować pracę terapeuty. Niniejszy podręcznik stanowi cenne narzędzie każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego, który pracuje z dziećmi i młodzieżą. dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek |
|
|
![]() |
Smutek, którego nikt nie chciałAutor: Artur Gębka Po zapoznaniu czytelnika z lękiem w „Znikodem i zagadka lęku” , tym razem autor przybliża najmłodszym, ale też tym trochę starszym czytelnikom kolejną emocję jaką jest smutek. Chłopiec o imieniu Tymon, obserwując reakcje członków rodziny na niespodziewanego i jak się okazuje, niepożądanego gościa, zastanawia się czy jest on przyjacielem czy wrogiem. Poznając Smutek dowiaduje się jak istotną rolę pełni on w naszym życiu. Kolejna pozycja proponowana przez Artura Gębkę – „Smutek, którego nikt nie chciał”, wydaje się poruszać zagadnienia szczególnie istotne w dzisiejszym świecie. Nieprzyjemne emocje nie wpisują się w obraz współczesnego świata, a odczuwanie ich, często wiąże się z dużym dyskomfortem i zagubieniem. Dlatego, żeby go uniknąć, zdarza się, że zaczynamy je ignorować (jak tata Tymona) lub uciekać przed nimi (jak mama Tymona). Zapominamy, że emocje, takie jak smutek, informują nas o tym, że trzeba zwolnić, zatroszczyć się o siebie lub o tym, że czegoś nam brakuje. O tym wszystkim przypomina nam autor i daje możliwość przekazania tej wiedzy młodszym pokoleniom. |
|
|
![]() |
Idź własną drogąAutor: Joseph Ciarrochi, Louise Hayes |
|
|
![]() |
Oswoić potwora gniewAutor: Holly Forman-Patel Książka pomaga zrozumieć, co uspokaja potwora gniewu, a co sprawia, że staje się on wielki i jest niezadowolony. Dzięki tej wiedzy i wielu ciekawym ćwiczeniom mali czytelnicy mają szansę go oswoić, tak by na co dzień ich wspierał, a kiedy jest niepotrzebny – po prostu smacznie spał. |
|
|
![]() |
Znikodem i zagadka lękuAutor: Artur Gębka Książka pt. „Znikodem i zagadka lęku” autorstwa Artura Gębki osadzona jest w atmosferze tajemniczości i przeplatana elementami humorystycznymi. Może ona stanowić ciekawe zaproszenie do rozmowy pomiędzy rodzicami, dziećmi i młodzieżą na temat lęku. Pozycja ta, w sposób przystępny przybliża mechanizmy powstawania i objawy lęku, a także skutki związane z unikaniem go. W oparciu o założenia ACT wyjaśnia również w jaki sposób można sobie poradzić z lękiem – poprzez zaakceptowanie jego obecności, jak najlepsze poznanie i współpracowanie z nim. Na zakończenie autor proponuje wiele ćwiczeń, które mogą pomóc czytelnikowi poznać jego lęk i zaprzyjaźnić się z nim. |
|
|
![]() |
Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży Przewodnik praktykaAutorzy: Artur Kołakowski |
|
|
![]() |
Dorastanie bez lękuAutorzy: S.L. Turrell, C. McCurry, M. Bell To naprawdę świetny poradnik dla nastolatków zmagających się z lękiem, czyli – z tego, co widzę – dla chyba każdego nastolatka na naszej planecie! Posługując się młodzieżowym językiem, autorzy krok po kroku przedstawiają czytelnikom bogactwo różnego rodzaju skutecznych narzędzi i strategii, pomagających rozwijać rezyliencję, odwagę i wiarę w siebie, które są potrzebne, by radzić sobie z różnorodnością wyzwań typowych dla tej fazy życia. Więc jeśli chcecie pomóc nastolatkom żyć uważnie, okazywać sobie samym więcej współczucia, dobrze układać sobie relacji z rówieśnikami i podejmować skuteczne działania w oparciu o ich własne, głęboko zakorzenione wartości, to niniejsza książka ułatwi wam to zadanie. Jest to bowiem doskonałe źródło wiedzy zarówno dla rodziców, którzy będą ją mogli wykorzystać u swoich dzieci, jak i dla terapeutów pracujących z młodzieżą. |
|
|
![]() |
W pułapce myśli – dla nastolatkówautorzy: Ann Bailey, Joseph Ciarrochi, Louise Hayes |
|
|
![]() |
Nastolatek a depresjaautorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K. |
|
|
![]() |
Co robić, gdy się martwiszautorzy: Huebner D. |
|
|
![]() |
Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonaćautorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K. |
|
|
![]() |
Odzyskaj życie po traumie. Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Poradnik pacjentaautorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B. |
|
|
![]() |
Przedłużona ekspozycja terapii PTSD nastolatków. Podręcznik terapeuty.autorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B. |
|
|
![]() |
Terapia zaburzenia obsesyjno kompulsyjnego małego dzieckaautorzy: Garcia A.M., Freeman J.B. |
|
|
![]() |
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieżyautorzy: Langley A., Piacentini J., Roblek T. |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Podręcznik terapeuty.autorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Zeszyt ćwiczeńautorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty. Zaradny kot.autorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A. |
|
|
![]() |
Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Zeszyt ćwiczeń. Zaradny kotautorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A. |
|
|
![]() |
Terapia schematów dzieci i młodzieżyautorzy: Loose C., Graaf P., Zarbock G |
|