Nawigacja mobilna

Dzieci i młodzież

Bardzo ważnym elementem w pracy terapeutycznej jest nieustanne pogłębianie wiedzy, a w razie trudności umiejętność skorzystania z opracowań przygotowanych przez specjalistów w pracy z danymi zaburzeniami.
Trudności mogą również pojawiać się przy okazji poszukiwania informacji w celu pogłębienia wiedzy na temat doświadczanych problemów natury psychologicznej.
Ze względu na mogące się pojawiać wątpliwości dotyczące wyboru rzetelnych pozycji poniżej zamieszczamy książki rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej.

DZIECKO ODPORNE PSYCHICZNIE Jak wychować odważne i otwarte dzieci w świecie pełnym lęku?

Autorzy: Muniya S. Khanna , Philip C. Kendall
https://www.gwp.pl/dziecko-odporne-psychicznie.html

Jako rodzic na pewno pragniesz, by twoje dziecko czuło się otoczone opieką, wspierane i bezpieczne. Jednak w stresującym i niepewnym świecie jest to niezmiernie trudne, zwłaszcza gdy rodzice sami zmagają się z lękiem. Nie jesteś w stanie ochronić dziecka przed wszelkimi problemami, ale możesz mu pomóc zbudować odporność psychiczną, dzięki której poradzi sobie bez względu na to, jakie kłody życie rzuci mu pod nogi. Niniejsza książka wesprze cię w tym.

Autorzy proponują podejście oparte na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, które pomaga dzieciom radzić sobie z lękiem, w elastyczny sposób podchodzić do trudności i rozwinąć skrzydła. Z tego poradnika dowiesz się, jak pomóc dziecku:
rozpoznać niepomocne myśli i zachowania, które podtrzymują przytłaczające emocje;
mierzyć się z nowymi, także nieprzyjemnymi sytuacjami i wyzwaniami zamiast ich unikać;
traktować wszelkie niepowodzenia jako okazję do rozwoju.

Z tą książką przekażesz swojemu dziecku dar odporności psychicznej – zdolności reagowania na przeciwności losu w przystosowawczy sposób, ze spokojem i pewnością siebie. Przedstawione w niej umiejętności nie tylko ułatwią mu radzenie sobie w trudnych chwilach, ale pozwolą przejść przez życie z poczuciem mocy i sprawczości. Pozwolą mu żyć z pasją.

Książka zawiera także porady i strategie, które pomogą i tobie radzić sobie z lękiem. Jako rodzic odgrywasz ważną rolę w życiu swojego dziecka – jesteś dla niego wzorem do naśladowania i twoje reakcje kształtują jego zachowania. Dlatego tak ważne jest dla ciebie przyswojenie umiejętności opisanych w tym poradniku. Znajdziesz w nim konkretny plan działania, który pozwoli ci wesprzeć dziecko w budowaniu pewności siebie i poczucia kompetencji w obliczu życiowych wyzwań.

Książka oparta na programie „Zaradny Kot”.

Problem lęku dotyczy wszystkich dzieci. Lęk może dopaść dziecko w szkole, w parku linowym czy w czasie towarzyskiego spotkania. I niestety może sprawić, że ono zacznie unikać wyzwań, a z jego życia zniknie wiele magicznych chwil. Że przestanie doświadczać sukcesów. Ta książka to mądry poradnik o tym, jak wspierać swoje dziecko w radzeniu sobie z lękiem, w pokonywaniu go i w zdobywaniu odporności pozwalającej przezwyciężać codzienne trudności. Bo sposoby radzenia sobie z lękiem zawarte w programie „Zaradny Kot” można stosować też na co dzień.

dr n. med. Artur Kołakowski
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralne

Wyzwania współczesnego świata przerastają nasze dzieci, ale na szczęście istnieje sposób, by im pomóc. Odporność psychiczna to umiejętność, którą dzieci mogą rozwijać krok po kroku pod okiem kogoś, kto nie oczekuje mistrzostwa od pierwszego dnia. Zrozumienie, czym ona jest i skąd się bierze, pozwoli ci cierpliwie i mądrze wspierać dziecko w procesie uczenia się. Ta łagodna i mądra książka łączy metody, koncepcje i odkrycia ze wszystkich fal terapii poznawczo-behawioralnej. Pomoże twojemu dziecku nauczyć się, jak dopuszczać do siebie uczucia, kierować własnym osądem i wybierać działania, które przynoszą pozytywne rezultaty.

dr Steven C. Hayes
profesor na wydziale psychologii University of Nevada w Reno, twórca terapii akceptacji i zaangażowania

Ta doskonała, niezwykle potrzebna obecnie książka wyposaża rodziców w narzędzia, które pomagają zapobiegać lękowi u dziecka, pracować nad nim i go przezwyciężyć. Muniya S. Khanna i Philip C. Kendall opierają się na wynikach prowadzonych przez dekady badań naukowych, które przełożyli na zrozumiałe, praktyczne strategie do natychmiastowego zastosowania przez rodziców. To tak, jakby mieć u swego boku najtęższe umysły w dziedzinie dziecięcego lęku, które wspierają nas w trudnych chwilach.

dr Eli R. Lebowitz
profesor Yale University, wykładowca w Yale Child Study Center

Ta cenna książka zawiera doskonałe rady dotyczące wspierania dzieci zmagających się z lękiem (i lękowych rodziców) w nauce ważnych umiejętności, które pozwolą im radzić sobie z tą emocją i rozwinąć skrzydła nawet w dzisiejszych niepewnych czasach. Jest napisana zrozumiałym, przystępnym językiem. Znajdziemy tu konkretny program składający się z czterech kroków i podpowiedzi, jak zagaić rozmowę, aby zaangażować i zmotywować dziecko. Książka przyda się nie tylko rodzicom i opiekunom, ale także szkolnym psychologom i terapeutom.

dr Judith S. Beck
prezeska Beck Institute for Cognitive Behavior Therapy, autorka książki Terapia poznawczo-behawioralna


MYŚLI SAMOBÓJCZE U NASTOLATKÓW Jak pokonać ból emocjonalny, odzyskać siłę i przywrócić życiu sens

Autorzy: Jeremy W. Pettit , Ryan M. Hill
https://www.gwp.pl/mysli-samobojcze-u-nastolatkow.html

Młodym ludziom często się wydaje, że tylko oni borykają się z myślami samobójczymi. To sprawia, że czują się bardzo samotni i bezradni. Burzliwy okres dojrzewania jest źródłem dodatkowego stresu, a także pogłębia trudne, bolesne uczucia i nasila negatywne myślenie. Tymczasem, jak pokazują statystyki, myśli o samobójstwie są zjawiskiem powszechnym – każdego roku doświadczają ich miliony ludzi na całym świecie.

Jeśli doświadczasz myśli samobójczych, to ta książka jest właśnie dla ciebie. Pamiętaj, że nie tylko ty zmagasz się z takimi myślami.

Autorami tego poradnika są dwaj specjaliści w dziedzinie zdrowia psychicznego. Ich wiedza naukowa i ogromne doświadczenie w pracy z młodymi ludźmi gwarantują, że znajdziesz tu sprawdzone i skuteczne sposoby na przezwyciężenie myśli samobójczych.

Poradnik bazuje na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, której skuteczność potwierdziły badania naukowe. Znajdziesz w nim także autentyczne historie nastolatków takich jak ty, którym udało się uwolnić od cierpienia, zbudować wartościowe życie i zaangażować w ważne dla nich działania dające im poczucie sensu.

Książka pomoże ci zmniejszyć ból emocjonalny, odzyskać nadzieję i zadbać o relacje z ludźmi. Dzięki opisanym w niej strategiom:
• opracujesz plan bezpieczeństwa na wypadek kryzysu;
• zidentyfikujesz wyzwalacze trudnych myśli i zapanujesz nad nimi;
• poradzisz sobie z intensywnymi uczuciami, negatywnymi myślami i ze stresem;
• umocnisz wspierające relacje i zakończysz te toksyczne;
• wzmocnisz przyjemne emocje;
• dokonasz zdrowych zmian w stylu życia i określisz swoje cele.

Być może trudno ci to sobie wyobrazić, ale strategie zaprezentowane w tej książce pomogą ci przezwyciężyć myśli samobójcze, odnaleźć cel w życiu i przywrócić mu sens oraz z nadzieją spojrzeć w przyszłość. Autorzy dokładnie je objaśniają i zapoznają cię z nimi krok po kroku. Zdobędziesz przydatne umiejętności, zyskasz nową perspektywę oraz poznasz nowe sposoby postrzegania świata i poruszania się w nim. Przezwyciężenie myśli samobójczych naprawdę jest możliwe!

Książka „Myśli samobójcze u nastolatków” w sposób pełen empatii i zrozumienia pokazuje, co robić, by przezwyciężyć myśli samobójcze, tak powszechne wśród młodych ludzi. Wyposaża czytelników i czytelniczki w nowe umiejętności, poszerza perspektywę widzenia problemów. A co najważniejsze, przywraca nadzieję i wiarę we własne siły. Może stanowić uzupełnienie profesjonalnej pomocy lub uświadomić młodej osobie, że takiej pomocy potrzebuje.

Lucyna Kicińska
wieloletnia konsultantka i koordynatorka telefonów zaufania, ekspertka Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym, koordynatorka strefy pomocy serwisu www.zwjr.p

Niniejsza książka ma na celu wesprzeć osoby w kryzysie. Pomaga im ocenić stopień nasilenia problemu i wybrać najodpowiedniejsze działania. Jeżeli jesteś nastolatkiem i znasz kogoś, kto ma myśli samobójcze, wiedz, że ten poradnik może pomóc mu odnaleźć sens i cieszyć się życiem zgodnie z własnymi wartościami. Jeśli jesteś opiekunem lub specjalistą, sięgnij po tę książkę, aby się dowiedzieć, jak skutecznie pomagać młodym osobom w trudnych sytuacjach.

Łukasz Demeńczuk
psycholog, psychoterapeuta, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej


SAMOOKALECZENIA NASTOLATKÓW Uwolnij się od destrukcyjnych zachowań dzięki technikom terapii DBT

Autor: Sheri Van Dijk
https://www.gwp.pl/samookaleczenia-nastolatkow.html

• Połóż kres destrukcyjnym zachowaniom – raz na zawsze
• Poradź sobie z niepokojącymi, bolesnymi myślami
• Naucz się zdrowych strategii radzenia sobie z emocjami

Samookaleczanie świadczy o tym, że przeżywasz intensywne, trudne do zniesienia, bardzo nieprzyjemne emocje, z którymi nie potrafisz sobie poradzić. Ranienie ciała pozwala ci dać im upust. Być może masz poczucie, że jesteś do niczego, nie radzisz sobie z życiem lub nienawidzisz siebie. Może często targają tobą uczucia takie jak rozpacz, wstyd, smutek, lęk, gniew czy poczucie winy.

Istnieje wiele powodów, dla których ludzie się okaleczają. Niezależnie jednak od powodu prawda jest taka, że samookaleczanie jest destrukcyjnym – i mogącym prowadzić do śmierci – sposobem radzenia sobie z bólem emocjonalnym. Jakaś część ciebie rozumie, że takie postępowanie na dłuższą metę jest niezdrowe i nieskuteczne. Na szczęście istnieją zdrowe i bezpieczne sposoby radzenia sobie z emocjami. Zapoznasz się z nimi w tym poradniku.

Dzięki tej książce rozwiniesz cztery ważne umiejętności:
uważność – która pozwala doświadczać emocji bez konieczności działania;
tolerancję na stres – która pomoże ci zwalczyć chęć okaleczania siebie;
regulację emocji – która pomaga zrozumieć i kontrolować bolesne uczucia;
skuteczność interpersonalną – która przekłada się na szacunek dla siebie i minimalizuje poczucie bezwartościowości i beznadziei.

Życie bywa bolesne, ale nie musisz stawiać czoła temu bólowi w pojedynkę. Dzięki pracy z tym poradnikiem zdobędziesz narzędzia niezbędne do radzenia sobie z trudnymi myślami i uczuciami w bezpieczny, zdrowy sposób.
Po pierwsze, celem tej książki jest pomóc ci zrozumieć własne zachowanie niezależnie od tego, czy okaleczasz swoje ciało (np. tniesz się, przypalasz), czy też robisz coś, co ma autodestrukcyjny charakter (np. zażywasz narkotyki, nadużywasz alkoholu, uprawiasz seks bez zabezpieczenia z nieznajomymi).
Po drugie, jej celem jest wyposażenie cię w narzędzia pozwalające reagować odpowiednio na te rzeczy w życiu, które sprawiają, że uciekasz się do niezdrowych sposobów radzenia sobie z bólem i z trudnościami napotykanymi na swojej drodze. Dzięki temu poradnikowi zdobędziesz umiejętności potrzebne, aby funkcjonować w zdrowszy sposób, dokonywać autonomicznych wyborów i budować takie relacje z innymi ludźmi, w których będziesz się czuć dobrze.
Książka bazuje na założeniach terapii dialektyczno-behawioralnej, która została opracowana po to, aby pomagać osobom takim jak ty, czyli zmagającym się z impulsami i zachowaniami autodestrukcyjnymi, a nawet z myślami samobójczymi.

Autorka, opisując poszczególne przypadki, kieruje się wrażliwością i zrozumieniem dla okaleczającej się młodzieży, a co najważniejsze – przywraca nadzieję na zmianę. Umiejętności z zakresu DBT są opisane z dużą swobodą, w formie przykładów i praktycznych ćwiczeń, co czyni je użytecznymi, przystępnymi i możliwymi do zastosowania dla każdego. Ten psychoedukacyjny poradnik stanowi doskonałe źródło wiedzy dla młodych osób, które doświadczają trudnych w przeżywaniu, bolesnych, intensywnych emocji, oraz dla pracujących z nimi specjalistów.

dr Anna Englert-Bator
psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka CBT, terapeutka DBT, wiceprzewodnicząca zarządu Polskiego Towarzystwa Terapii Dialektyczno-Behawioralnej

Samookaleczanie staje się coraz powszechniejszym i coraz poważniejszym problemem młodzieży. Jednocześnie wzbudza ogromny niepokój otoczenia, które często nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego młody człowiek krzywdzi siebie. Dlatego z ogromną radością rekomenduję pierwszą na polskim rynku wydawniczym publikację, która w przystępny sposób pomaga zrozumieć przyczyny autoagresji i podpowiada, jakie stosować strategie, żeby ją przezwyciężyć. Poradnik Sheri Van Dijk stanowi świetne uzupełnienie terapii dialektyczno-behawioralnej. Można go śmiało polecać okaleczającym się nastolatkom, z kolei nastolatki mogą podsuwać go swoim rodzicom!

Bartłomiej Taurogiński
psychiatra i psychoterapeuta dzieci i młodzieży, certyfikowany psychoterapeuta CBT, związany ze Szpitalem Uniwersyteckim w Krakowie oraz z Fundacją KONTEKST na rzecz Rozwoju Psychoterapii i Terapii Rodzin


NA TROPIE PODEJRZANYCH MYŚLI Ponad 60 ćwiczeń, które pomogą dziecku radzić sobie z trudnymi myślami, rozwijać elastyczność psychologiczną i budować odporność psychiczną

Autor: Artur Gębka
https://www.gwp.pl/na-tropie-podejrzanych-mysli.html

W naszej głowie nieustannie pojawia się mnóstwo myśli. Niektóre z nich sprzyjają działaniu i lepszemu samopoczuciu oraz dodają witalności, z kolei inne mogą ranić, obniżać samoocenę, zachęcać do wycofania. Dotyczy to również dzieci.
Jak rozpoznać, które myśli nam służą, a które nie? W jaki sposób dzięki myślom budować odporność psychiczną oraz życzliwą postawę wobec siebie i wobec innych? Na te pytania odpowiada książka „Na tropie podejrzanych myśli”.
Została ona napisana z myślą o dzieciach w wieku 9–13 lat. W tym wieku utrwalają się przekonania dotyczące siebie, innych ludzi i świata. Dzieci zaczynają coraz surowiej myśleć o sobie, opatrując siebie etykietami: „jestem głupi”, „do niczego się nie nadaję”, „nikt mnie nie lubi”.
Ćwiczenia zawarte w książce, oparte na technikach terapii poznawczo-behawioralnej oraz terapii akceptacji i zaangażowania, pomogą dziecku uwolnić się od myśli, które mu nie służą, by budować obraz siebie w sposób życzliwy i pomocny.
Bohaterowie książki mają do rozwiązania sześć zagadek związanych z podejrzanymi myślami.
Myśli te stanęły na drodze dzieci, utrudniając im realizację pasji i budowanie relacji.

Przyłączając się do biura detektywistycznego Maksa i Toli, twoje dziecko:
• nauczy się zauważać swoje myśli i rozpoznawać ich rodzaje;
• zrozumie, czym są myśli i co można z nimi zrobić, by czuć się lepiej;
• przestanie podążać za niepomocnymi myślami;
• rozwinie samowspółczucie oraz nauczy się akceptować siebie i innych;
• rozwinie elastyczność psychologiczną niezbędną do budowania odporności psychicznej;
• wzmocni swoją samoocenę.

Świat starszych dzieci jest pełen emocjonalnych zakamarków, nierozpoznanych myśli, zaskakujących motywacji, nieposkromionych impulsów. Sprawne poruszanie się po nim bez większych turbulencji stanowi nie lada wyzwanie rozwojowe. Dzieci radzą sobie z tym intuicyjnie, często poruszając się po omacku i napotykając różne przeszkody, które utrudniają codzienne funkcjonowanie oraz podejmowanie racjonalnych decyzji. Ta książka jest niczym kompas, który pomaga się nie pogubić, zatrzymać na ważnych kwestiach związanych z samooceną czy światem przeżyć i motywacji, zmieniając je z automatycznych na świadome, z nieznanych na refleksyjne, z samotnych na wspólne dla wielu. Pokazuje, tłumaczy i skłania do myślenia.

Olga Czajka
psycholożka, psychoterapeutka, interwentka kryzysowa
www.strefaemocji.pl

Właśnie takiej książki brakowało! Wśród wielu publikacji poświęconych regulacji emocji brak było takiej, która w jasny, przyjazny, ale nie dydaktyczny sposób uczyłaby starsze dzieci zauważania, jak myślenie wpływa na zachowanie. „Na tropie podejrzanych myśli” to nie jest kolejny zbiór historyjek. Każda zagadka dotyczy problemu typowego dla dzieci w wieku od 9 do 13 lat, ale autor, zamiast podsuwać gotowe rozwiązania, zaprasza do zrozumienia jego przyczyn i szukania adaptacyjnych form radzenia sobie z nim. Proponując pracę najpierw na przykładach z życia bohaterów, a dopiero potem na własnych, zmniejsza opór młodych czytelników i ułatwia im uczenie się.

Marta Cieśla
psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, prowadzi profil edukacyjny na instagramie
www.instagram.com/marta.ciesla_esperi

W tej książce Artur Gębka czerpie z najlepszych tradycji powieści detektywistycznej dla dzieci. Jej bohaterowie, Maks i Tola, nie tropią jednak przestępców, lecz podejrzane myśli.
Każde z miniśledztw, które prowadzą dzieciaki, dotyczy jednego rodzaju niepomocnych myśli. We wciągającą fabułę wplecione są ćwiczenia, które mają na celu rozwijanie u młodych czytelników umiejętności radzenia sobie z samokrytycyzmem, rozpamiętywaniem przeszłości, zamartwianiem się, brakiem wiary w siebie oraz innymi ograniczającymi schematami myślowymi. Stanowią one przykład najlepszych praktyk terapeutycznych.
Jest to świetna książka zarówno do domowej biblioteczki, jak i do gabinetu terapeuty dziecięcego. Ja na pewno z niej skorzystam!

Aleksandra Żabicka
terapeutka ACT, psychoedukatorka, prowadzi profil „ACT-owa mama”
www.olazabicka.pl


ZABURZENIE OBSESYJNO-KOMPULSYJNE U NASTOLATKÓW Jak poradzić sobie z natrętnymi myślami i kompulsjami dzięki technikom uważności i terapii poznawczo-behawioralnej

Autor: Jon Hershfield
https://www.gwp.pl/zaburzenie-obsesyjno-kompulsyjne-u-nastolatkow.html

Poradnik stanowi swego rodzaju przewodnik dla nastolatków po sposobach radzenia sobie z niechcianymi myślami i powtarzalnymi zachowaniami (kompulsjami). Jest to również drogowskaz dla rodziców, w jaki sposób pomóc dojrzewającemu dziecku. Głównym jego elementem są ćwiczenia, które stanowią wsparcie dla osób zmagających się z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym. Autor w przejrzysty sposób objaśnia, jak skutecznie radzić sobie z nieprzyjemnymi objawami. Książka jest skierowana do młodych osób oraz ich rodziców, ale będzie także wartościowym narzędziem każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego.

Agnieszka Tousty-Ingielewicz
psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna PTTPB,
Centrum psychoterapii E-Moc-Ja

Książka ta bez wątpienia jest wyjątkowa. Wyróżniają ją lekkość i poczucie humoru, z jakimi autor zachęca młodych czytelników do radzenia sobie z objawami OCD. To wartościowa lektura zarówno dla nastolatków oraz ich rodziców, jak i dla terapeutów. Pomaga zrozumieć naturę zaburzenia i podsuwa narzędzia pozwalające radzić sobie z jego objawami. Autor łączy zasady klasycznej terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji z technikami uważności i samowspółczucia, proponując spójny i przystępny program, który można stopniowo wprowadzać w życie. Moi nastoletni klienci z entuzjazmem przyjęli proponowane przez niego strategie.

Alicja Rawinis-Tomaszewska
psycholożka certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, wykładowczyni w Szkole Psychoterapii Crescentia

Niniejszy poradnik wyszedł spod lekkiego pióra Jona Hershfielda. Autor umiejętnie przekłada wiedzę kliniczną na przystępny opis sposobów leczenia OCD. Jego bezpośrednie podejście, wynikające z osobistych doświadczeń, dodaje otuchy. Hershfield gładko prowadzi młodego czytelnika przez meandry podstawowej metody leczenia OCD, czyli ekspozycji z powstrzymaniem reakcji, a także wyjaśnia zagadnienia dotyczące uważności i tolerowania niepewności. Do zgłębienia poszczególnych kwestii zachęcają trafne ilustracje, które przedstawiają nastolatki mierzące się bohatersko z potworami – natrętnymi myślami.
Uważam, że książka stanowi świetną propozycję dla klinicystów oraz nastoletnich osób borykających się z OCD i ich bliskich.

Hanna Malinowska-Wikaryjczyk
psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, superwizorka PTTPB


Myślę, czuję, działam: psychoedukacja i psychoterapia nastolatka – scenariusze zajęć

Autorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas
https://e-ksiegarnia.cbt.pl/produkt/mysle-czuje-dzialam-psychoedukacja-i-psychoterapia-nastolatka-scenariusze-zajec-cz-1/


Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce

Autorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas, Tomasz Srebnicki
https://e-ksiegarnia.cbt.pl/produkt/psychoterapia-dzieci-i-mlodziezy-w-praktyce/


TRANSDIAGNOSTYCZNA TERAPIA ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY KOMPLET Podręcznik terapeuty + Poradnik dla dzieci + Poradnik dla młodzieży

Autorzy: B.A. Buzzella, D.H. Barlow, E.L. Bilek, J.A. Sherman, J. Ehrenreich-May, S.M. Bennett, S.M. Kennedy
www.gwp.pl/transdiagnostyczna-terapia-zaburzen-emocjonalnych-dzieci-i-mlodziezy-podrecznik-terapeuty-poradnik-d.html

W praktyce klinicznej często obserwujemy u osób w wieku rozwojowym – dzieci i nastolatków – współwystępowanie trudności w radzeniu sobie z emocjami z objawami innych zaburzeń. Dotyczy to zarówno zaburzeń eksternalizacyjnych, jak i internalizacyjnych – między innymi nastroju, lękowych, więzi czy radzenia sobie z wyzwaniami codzienności. Objawy różnych problemów nakładają się na siebie i utrudniają dobór odpowiedniej metody pracy terapeutycznej.

Podejście transdiagnostyczne umożliwia pracę terapeutyczną nad kształtowaniem umiejętności, których brak jest jedną z głównych przyczyn powstawania problemów emocjonalnych. Pozwala to nie tylko na redukowanie objawów tu i teraz, ale także na zapobieganie ich wystąpieniu na dalszych etapach życia.

Proponowany przez autorów protokół terapeutyczny pomaga w usystematyzowany sposób – poprzez psychoedukację, samoobserwację, eksperymenty behawioralne i techniki terapii poznawczej – realizować z młodą osobą kolejne moduły. Uwzględnia takie zagadnienia, jak motywowanie uczestnika terapii, kształtowanie umiejętności identyfikowania, obserwowania oraz rozumienia emocji i zachowań, rozwijanie zdolności elastycznego reagowania poznawczego w sytuacjach wysyconych emocjami czy korzystanie z technik uważności. Autorzy zadbali też o zaangażowanie w proces terapeutyczny rodziców młodej osoby, których reakcje mogą podtrzymywać jej problemy i utrudniać terapię.

Jasny, przejrzysty, modułowy charakter protokołu umożliwia stosowanie go w terapii indywidualnej i grupowej, jak również dopasowywanie do potrzeb dzieci, nastolatków oraz ich rodzin, a zarazem pozwala strukturyzować i porządkować pracę terapeuty. Niniejszy podręcznik stanowi cenne narzędzie każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego, który pracuje z dziećmi i młodzieżą.

dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
Centrum Neurorehabilitacji im. Z. i J. Dziurkowskich, Klinika Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS, superwizor dydaktyk Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej


Smutek, którego nikt nie chciał

Autor: Artur Gębka
www.gwp.pl/smutek-ktorego-nikt-nie-chcial.html

Po zapoznaniu czytelnika z lękiem w „Znikodem i zagadka lęku” , tym razem autor przybliża najmłodszym, ale też tym trochę starszym czytelnikom kolejną emocję jaką jest smutek. Chłopiec o imieniu Tymon, obserwując reakcje członków rodziny na niespodziewanego i jak się okazuje, niepożądanego gościa, zastanawia się czy jest on przyjacielem czy wrogiem. Poznając Smutek dowiaduje się jak istotną rolę pełni on w naszym życiu. Kolejna pozycja proponowana przez Artura Gębkę – „Smutek, którego nikt nie chciał”, wydaje się poruszać zagadnienia szczególnie istotne w dzisiejszym świecie. Nieprzyjemne emocje nie wpisują się w obraz współczesnego świata, a odczuwanie ich, często wiąże się z dużym dyskomfortem i zagubieniem. Dlatego, żeby go uniknąć, zdarza się, że zaczynamy je ignorować (jak tata Tymona) lub uciekać przed nimi (jak mama Tymona). Zapominamy, że emocje, takie jak smutek, informują nas o tym, że trzeba zwolnić, zatroszczyć się o siebie lub o tym, że czegoś nam brakuje. O tym wszystkim przypomina nam autor i daje możliwość przekazania tej wiedzy młodszym pokoleniom.
Dr n. o zdr. Alicja Raczak
Specjalista Psychologii Klinicznej
Psychoterapeuta Poznawczo-Behawioralny


Idź własną drogą

Autor: Joseph Ciarrochi, Louise Hayes
www.gwp.pl/idz-wlasna-droga.html


Oswoić potwora gniew

Autor: Holly Forman-Patel

Książka pomaga zrozumieć, co uspokaja potwora gniewu, a co sprawia, że staje się on wielki i jest niezadowolony. Dzięki tej wiedzy i wielu ciekawym ćwiczeniom mali czytelnicy mają szansę go oswoić, tak by na co dzień ich wspierał, a kiedy jest niepotrzebny – po prostu smacznie spał.
Artur Gębka
psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny


Znikodem i zagadka lęku

Autor: Artur Gębka
www.gwp.pl/znikodem-i-zagadka-leku.html

Książka pt. „Znikodem i zagadka lęku” autorstwa Artura Gębki osadzona jest w atmosferze tajemniczości i przeplatana elementami humorystycznymi. Może ona stanowić ciekawe zaproszenie do rozmowy pomiędzy rodzicami, dziećmi i młodzieżą na temat lęku. Pozycja ta, w sposób przystępny przybliża mechanizmy powstawania i objawy lęku, a także skutki związane z unikaniem go. W oparciu o założenia ACT wyjaśnia również w jaki sposób można sobie poradzić z lękiem – poprzez zaakceptowanie jego obecności, jak najlepsze poznanie i współpracowanie z nim. Na zakończenie autor proponuje wiele ćwiczeń, które mogą pomóc czytelnikowi poznać jego lęk i zaprzyjaźnić się z nim.
Dr n. o zdr. Alicja Raczak
Specjalista Psychologii Klinicznej
Psychoterapeuta Poznawczo-Behawioralny


Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży Przewodnik praktyka

Autorzy: Artur Kołakowski
www.gwp.pl/psychoterapia-poznawczo-behawioralna-dzieci-i-mlodziezy-przewodnik-praktyka.html


Dorastanie bez lęku

Autorzy: S.L. Turrell, C. McCurry, M. Bell
www.gwp.pl/dorastanie-bez-leku-cwiczenia-oparte-na-terapii-act-i-mindfulness.html

To naprawdę świetny poradnik dla nastolatków zmagających się z lękiem, czyli – z tego, co widzę – dla chyba każdego nastolatka na naszej planecie! Posługując się młodzieżowym językiem, autorzy krok po kroku przedstawiają czytelnikom bogactwo różnego rodzaju skutecznych narzędzi i strategii, pomagających rozwijać rezyliencję, odwagę i wiarę w siebie, które są potrzebne, by radzić sobie z różnorodnością wyzwań typowych dla tej fazy życia. Więc jeśli chcecie pomóc nastolatkom żyć uważnie, okazywać sobie samym więcej współczucia, dobrze układać sobie relacji z rówieśnikami i podejmować skuteczne działania w oparciu o ich własne, głęboko zakorzenione wartości, to niniejsza książka ułatwi wam to zadanie. Jest to bowiem doskonałe źródło wiedzy zarówno dla rodziców, którzy będą ją mogli wykorzystać u swoich dzieci, jak i dla terapeutów pracujących z młodzieżą.
– Russ Harris, autor takich książek, jak Pułapka szczęścia i Zrozumieć ACT


W pułapce myśli – dla nastolatków

autorzy: Ann Bailey, Joseph Ciarrochi, Louise Hayes
www.gwp.pl/w-pulapce-mysli-dla-nastolatkow-jak-skutecznie-poradzic-sobie-z-depresja-stresem-i-lekiem.html


Nastolatek a depresja

autorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K.
www.gwp.pl/nastolatek-a-depresja-praktyczny-poradnik-dla-rodzicow-i-mlodziezy.html


Co robić, gdy się martwisz

autorzy: Huebner D.
www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,117687,Co-robic-gdy-sie-martwisz-Poradnik-dla-lekliwych


 

Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać

autorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K.
www.gwp.pl/depresja-nastolatkow-jak-ja-rozpoznac-zrozumiec-i-pokonac.html


 

Odzyskaj życie po traumie. Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Poradnik pacjenta

autorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B.
www.gwp.pl/odzyskaj-zycie-po-traumie-przedluzona-ekspozycja-w-terapii-ptsd-nastolatkow-poradnik-pacjenta.html


 

Przedłużona ekspozycja terapii PTSD nastolatków. Podręcznik terapeuty.

autorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B.
www.gwp.pl/przedluzona-ekspozycja-w-terapii-ptsd-nastolatkow-emocjonalne-przetwarzanie-traumatycznych-doswiadcz.html


 

Terapia zaburzenia obsesyjno kompulsyjnego małego dziecka

autorzy: Garcia A.M., Freeman J.B.
www.gwp.pl/terapia-zaburzenia-obsesyjno-kompulsyjnego-malego-dziecka-pakiet-podrecznik-terapeuty-poradnik-pacje.html


 

Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży

autorzy: Langley A., Piacentini J., Roblek T.
www.gwp.pl/terapia-zaburzenia-obsesyjno-kompulsyjnego-dzieci-i-mlodziezy-pakiet-podrecznik-terapeuty-poradnik-p.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Podręcznik terapeuty.

autorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-mlodziezy-program-lek-komplet.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Zeszyt ćwiczeń

autorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-mlodziezy-program-lek-komplet.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty. Zaradny kot.

autorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A.
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-dzieci-program-zaradny-kot-komplet.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Zeszyt ćwiczeń. Zaradny kot

autorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A.
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-dzieci-program-zaradny-kot-komplet.html


 

Terapia schematów dzieci i młodzieży

autorzy: Loose C., Graaf P., Zarbock G
www.gwp.pl/terapia-schematow-dzieci-i-mlodziezy.html