Nawigacja mobilna

Dzieci i młodzież

Bardzo ważnym elementem w pracy terapeutycznej jest nieustanne pogłębianie wiedzy, a w razie trudności umiejętność skorzystania z opracowań przygotowanych przez specjalistów w pracy z danymi zaburzeniami.
Trudności mogą również pojawiać się przy okazji poszukiwania informacji w celu pogłębienia wiedzy na temat doświadczanych problemów natury psychologicznej.
Ze względu na mogące się pojawiać wątpliwości dotyczące wyboru rzetelnych pozycji poniżej zamieszczamy książki rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej.

ZABURZENIE OBSESYJNO-KOMPULSYJNE U NASTOLATKÓW Jak poradzić sobie z natrętnymi myślami i kompulsjami dzięki technikom uważności i terapii poznawczo-behawioralnej

Autor: Jon Hershfield
https://www.gwp.pl/zaburzenie-obsesyjno-kompulsyjne-u-nastolatkow.html

Poradnik stanowi swego rodzaju przewodnik dla nastolatków po sposobach radzenia sobie z niechcianymi myślami i powtarzalnymi zachowaniami (kompulsjami). Jest to również drogowskaz dla rodziców, w jaki sposób pomóc dojrzewającemu dziecku. Głównym jego elementem są ćwiczenia, które stanowią wsparcie dla osób zmagających się z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym. Autor w przejrzysty sposób objaśnia, jak skutecznie radzić sobie z nieprzyjemnymi objawami. Książka jest skierowana do młodych osób oraz ich rodziców, ale będzie także wartościowym narzędziem każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego.

Agnieszka Tousty-Ingielewicz
psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna PTTPB,
Centrum psychoterapii E-Moc-Ja

Książka ta bez wątpienia jest wyjątkowa. Wyróżniają ją lekkość i poczucie humoru, z jakimi autor zachęca młodych czytelników do radzenia sobie z objawami OCD. To wartościowa lektura zarówno dla nastolatków oraz ich rodziców, jak i dla terapeutów. Pomaga zrozumieć naturę zaburzenia i podsuwa narzędzia pozwalające radzić sobie z jego objawami. Autor łączy zasady klasycznej terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji z technikami uważności i samowspółczucia, proponując spójny i przystępny program, który można stopniowo wprowadzać w życie. Moi nastoletni klienci z entuzjazmem przyjęli proponowane przez niego strategie.

Alicja Rawinis-Tomaszewska
psycholożka certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, wykładowczyni w Szkole Psychoterapii Crescentia

Niniejszy poradnik wyszedł spod lekkiego pióra Jona Hershfielda. Autor umiejętnie przekłada wiedzę kliniczną na przystępny opis sposobów leczenia OCD. Jego bezpośrednie podejście, wynikające z osobistych doświadczeń, dodaje otuchy. Hershfield gładko prowadzi młodego czytelnika przez meandry podstawowej metody leczenia OCD, czyli ekspozycji z powstrzymaniem reakcji, a także wyjaśnia zagadnienia dotyczące uważności i tolerowania niepewności. Do zgłębienia poszczególnych kwestii zachęcają trafne ilustracje, które przedstawiają nastolatki mierzące się bohatersko z potworami – natrętnymi myślami.
Uważam, że książka stanowi świetną propozycję dla klinicystów oraz nastoletnich osób borykających się z OCD i ich bliskich.

Hanna Malinowska-Wikaryjczyk
psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, superwizorka PTTPB


Myślę, czuję, działam: psychoedukacja i psychoterapia nastolatka – scenariusze zajęć

Autorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas
https://e-ksiegarnia.cbt.pl/produkt/mysle-czuje-dzialam-psychoedukacja-i-psychoterapia-nastolatka-scenariusze-zajec-cz-1/


Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce

Autorzy: Anita Bryńska, Nina Szalas, Tomasz Srebnicki
https://e-ksiegarnia.cbt.pl/produkt/psychoterapia-dzieci-i-mlodziezy-w-praktyce/


TRANSDIAGNOSTYCZNA TERAPIA ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY KOMPLET Podręcznik terapeuty + Poradnik dla dzieci + Poradnik dla młodzieży

Autorzy: B.A. Buzzella, D.H. Barlow, E.L. Bilek, J.A. Sherman, J. Ehrenreich-May, S.M. Bennett, S.M. Kennedy
www.gwp.pl/transdiagnostyczna-terapia-zaburzen-emocjonalnych-dzieci-i-mlodziezy-podrecznik-terapeuty-poradnik-d.html

W praktyce klinicznej często obserwujemy u osób w wieku rozwojowym – dzieci i nastolatków – współwystępowanie trudności w radzeniu sobie z emocjami z objawami innych zaburzeń. Dotyczy to zarówno zaburzeń eksternalizacyjnych, jak i internalizacyjnych – między innymi nastroju, lękowych, więzi czy radzenia sobie z wyzwaniami codzienności. Objawy różnych problemów nakładają się na siebie i utrudniają dobór odpowiedniej metody pracy terapeutycznej.

Podejście transdiagnostyczne umożliwia pracę terapeutyczną nad kształtowaniem umiejętności, których brak jest jedną z głównych przyczyn powstawania problemów emocjonalnych. Pozwala to nie tylko na redukowanie objawów tu i teraz, ale także na zapobieganie ich wystąpieniu na dalszych etapach życia.

Proponowany przez autorów protokół terapeutyczny pomaga w usystematyzowany sposób – poprzez psychoedukację, samoobserwację, eksperymenty behawioralne i techniki terapii poznawczej – realizować z młodą osobą kolejne moduły. Uwzględnia takie zagadnienia, jak motywowanie uczestnika terapii, kształtowanie umiejętności identyfikowania, obserwowania oraz rozumienia emocji i zachowań, rozwijanie zdolności elastycznego reagowania poznawczego w sytuacjach wysyconych emocjami czy korzystanie z technik uważności. Autorzy zadbali też o zaangażowanie w proces terapeutyczny rodziców młodej osoby, których reakcje mogą podtrzymywać jej problemy i utrudniać terapię.

Jasny, przejrzysty, modułowy charakter protokołu umożliwia stosowanie go w terapii indywidualnej i grupowej, jak również dopasowywanie do potrzeb dzieci, nastolatków oraz ich rodzin, a zarazem pozwala strukturyzować i porządkować pracę terapeuty. Niniejszy podręcznik stanowi cenne narzędzie każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego, który pracuje z dziećmi i młodzieżą.

dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
Centrum Neurorehabilitacji im. Z. i J. Dziurkowskich, Klinika Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS, superwizor dydaktyk Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej


Smutek, którego nikt nie chciał

Autor: Artur Gębka
www.gwp.pl/smutek-ktorego-nikt-nie-chcial.html

Po zapoznaniu czytelnika z lękiem w „Znikodem i zagadka lęku” , tym razem autor przybliża najmłodszym, ale też tym trochę starszym czytelnikom kolejną emocję jaką jest smutek. Chłopiec o imieniu Tymon, obserwując reakcje członków rodziny na niespodziewanego i jak się okazuje, niepożądanego gościa, zastanawia się czy jest on przyjacielem czy wrogiem. Poznając Smutek dowiaduje się jak istotną rolę pełni on w naszym życiu. Kolejna pozycja proponowana przez Artura Gębkę – „Smutek, którego nikt nie chciał”, wydaje się poruszać zagadnienia szczególnie istotne w dzisiejszym świecie. Nieprzyjemne emocje nie wpisują się w obraz współczesnego świata, a odczuwanie ich, często wiąże się z dużym dyskomfortem i zagubieniem. Dlatego, żeby go uniknąć, zdarza się, że zaczynamy je ignorować (jak tata Tymona) lub uciekać przed nimi (jak mama Tymona). Zapominamy, że emocje, takie jak smutek, informują nas o tym, że trzeba zwolnić, zatroszczyć się o siebie lub o tym, że czegoś nam brakuje. O tym wszystkim przypomina nam autor i daje możliwość przekazania tej wiedzy młodszym pokoleniom.
Dr n. o zdr. Alicja Raczak
Specjalista Psychologii Klinicznej
Psychoterapeuta Poznawczo-Behawioralny


Idź własną drogą

Autor: Joseph Ciarrochi, Louise Hayes
www.gwp.pl/idz-wlasna-droga.html


Oswoić potwora gniew

Autor: Holly Forman-Patel

Książka pomaga zrozumieć, co uspokaja potwora gniewu, a co sprawia, że staje się on wielki i jest niezadowolony. Dzięki tej wiedzy i wielu ciekawym ćwiczeniom mali czytelnicy mają szansę go oswoić, tak by na co dzień ich wspierał, a kiedy jest niepotrzebny – po prostu smacznie spał.
Artur Gębka
psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny


Znikodem i zagadka lęku

Autor: Artur Gębka
www.gwp.pl/znikodem-i-zagadka-leku.html

Książka pt. „Znikodem i zagadka lęku” autorstwa Artura Gębki osadzona jest w atmosferze tajemniczości i przeplatana elementami humorystycznymi. Może ona stanowić ciekawe zaproszenie do rozmowy pomiędzy rodzicami, dziećmi i młodzieżą na temat lęku. Pozycja ta, w sposób przystępny przybliża mechanizmy powstawania i objawy lęku, a także skutki związane z unikaniem go. W oparciu o założenia ACT wyjaśnia również w jaki sposób można sobie poradzić z lękiem – poprzez zaakceptowanie jego obecności, jak najlepsze poznanie i współpracowanie z nim. Na zakończenie autor proponuje wiele ćwiczeń, które mogą pomóc czytelnikowi poznać jego lęk i zaprzyjaźnić się z nim.
Dr n. o zdr. Alicja Raczak
Specjalista Psychologii Klinicznej
Psychoterapeuta Poznawczo-Behawioralny


Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży Przewodnik praktyka

Autorzy: Artur Kołakowski
www.gwp.pl/psychoterapia-poznawczo-behawioralna-dzieci-i-mlodziezy-przewodnik-praktyka.html


Dorastanie bez lęku

Autorzy: S.L. Turrell, C. McCurry, M. Bell
www.gwp.pl/dorastanie-bez-leku-cwiczenia-oparte-na-terapii-act-i-mindfulness.html

To naprawdę świetny poradnik dla nastolatków zmagających się z lękiem, czyli – z tego, co widzę – dla chyba każdego nastolatka na naszej planecie! Posługując się młodzieżowym językiem, autorzy krok po kroku przedstawiają czytelnikom bogactwo różnego rodzaju skutecznych narzędzi i strategii, pomagających rozwijać rezyliencję, odwagę i wiarę w siebie, które są potrzebne, by radzić sobie z różnorodnością wyzwań typowych dla tej fazy życia. Więc jeśli chcecie pomóc nastolatkom żyć uważnie, okazywać sobie samym więcej współczucia, dobrze układać sobie relacji z rówieśnikami i podejmować skuteczne działania w oparciu o ich własne, głęboko zakorzenione wartości, to niniejsza książka ułatwi wam to zadanie. Jest to bowiem doskonałe źródło wiedzy zarówno dla rodziców, którzy będą ją mogli wykorzystać u swoich dzieci, jak i dla terapeutów pracujących z młodzieżą.
– Russ Harris, autor takich książek, jak Pułapka szczęścia i Zrozumieć ACT


W pułapce myśli – dla nastolatków

autorzy: Ann Bailey, Joseph Ciarrochi, Louise Hayes
www.gwp.pl/w-pulapce-mysli-dla-nastolatkow-jak-skutecznie-poradzic-sobie-z-depresja-stresem-i-lekiem.html


Nastolatek a depresja

autorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K.
www.gwp.pl/nastolatek-a-depresja-praktyczny-poradnik-dla-rodzicow-i-mlodziezy.html


Co robić, gdy się martwisz

autorzy: Huebner D.
www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,117687,Co-robic-gdy-sie-martwisz-Poradnik-dla-lekliwych


 

Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać

autorzy: Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K.
www.gwp.pl/depresja-nastolatkow-jak-ja-rozpoznac-zrozumiec-i-pokonac.html


 

Odzyskaj życie po traumie. Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Poradnik pacjenta

autorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B.
www.gwp.pl/odzyskaj-zycie-po-traumie-przedluzona-ekspozycja-w-terapii-ptsd-nastolatkow-poradnik-pacjenta.html


 

Przedłużona ekspozycja terapii PTSD nastolatków. Podręcznik terapeuty.

autorzy: Chrestman K.R, Gilboa-Schechtman E., Foa E.B.
www.gwp.pl/przedluzona-ekspozycja-w-terapii-ptsd-nastolatkow-emocjonalne-przetwarzanie-traumatycznych-doswiadcz.html


 

Terapia zaburzenia obsesyjno kompulsyjnego małego dziecka

autorzy: Garcia A.M., Freeman J.B.
www.gwp.pl/terapia-zaburzenia-obsesyjno-kompulsyjnego-malego-dziecka-pakiet-podrecznik-terapeuty-poradnik-pacje.html


 

Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży

autorzy: Langley A., Piacentini J., Roblek T.
www.gwp.pl/terapia-zaburzenia-obsesyjno-kompulsyjnego-dzieci-i-mlodziezy-pakiet-podrecznik-terapeuty-poradnik-p.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Podręcznik terapeuty.

autorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-mlodziezy-program-lek-komplet.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Zeszyt ćwiczeń

autorzy: Kendall P.C, Choudhury M., Hudson J., Webb A
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-mlodziezy-program-lek-komplet.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty. Zaradny kot.

autorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A.
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-dzieci-program-zaradny-kot-komplet.html


 

Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Zeszyt ćwiczeń. Zaradny kot

autorzy: Kendall P.C., Hedtke K.A.
www.gwp.pl/terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-dzieci-program-zaradny-kot-komplet.html


 

Terapia schematów dzieci i młodzieży

autorzy: Loose C., Graaf P., Zarbock G
www.gwp.pl/terapia-schematow-dzieci-i-mlodziezy.html