Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami uwagi, czyli ADHD, wpływa negatywnie na funkcjonowanie w wielu ważnych obszarach życia. Osoby nim dotknięte mają trudności z organizacją i planowaniem, szybko się nudzą wykonywaną czynnością, nie potrafią zarządzać czasem, odkładają różne rzeczy na później i impulsywnie podejmują decyzje, co rzutuje na naukę i pracę. Zmagają się także z problemami w relacjach, między innymi ze względu na nieumiejętność słuchania czy wywiązywania się ze zobowiązań.
Niniejszy poradnik stanowi element poznawczo-behawioralnego programu terapii dla osób dorosłych z ADHD. Ułatwia opanowanie umiejętności pomagających radzić sobie z trzema podstawowymi objawami tego zaburzenia: trudnościami z koncentracją, problemami w zakresie organizacji i planowania oraz impulsywnością. Pomaga zrozumieć, z czym ono się wiąże, zmierzyć się z diagnozą i świadomie podjąć terapię. Autorzy w przystępny sposób opisują techniki, które poprawiają jakość życia nie tylko osoby z ADHD, ale także jej najbliższych.
Poradnik, stanowiący dopełnienie podręcznika terapeuty, służy do powtarzania i utrwalania wiadomości zdobytych podczas sesji. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań zaleconych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla osób uczestniczących w terapii, wspierając pracę między sesjami. Uwzględniono w nim także wskazówki dotyczące zapobiegania nawrotom objawów.
ADHD jest rozpoznaniem na całe życie. I choć najwięcej uwagi poświęcamy mu w dzieciństwie, to bardzo wielu dorosłych nadal musi toczyć nierówną walkę z zaburzeniami uwagi, prokrastynacją czy impulsywnością. Jednak w dorosłym życiu problemem nie są już zapominanie o pracach domowych ani popełnianie błędów z nieuwagi na klasówkach, lecz niepłacenie na czas rachunków i podatków, utrzymanie pracy czy nieporozumienia w bliskich relacjach.„Poskromić ADHD” to kompletny program terapeutyczny, obejmujący zarówno wskazówki dla psychoterapeutów, jak i poradnik dla klientów. Z mojego doświadczenia wynika, że zawarte w nim strategie pomagają lepiej radzić sobie z wieloma trudnościami, na przykład nie zapominać o spotkaniach czy doprowadzać nudne zadania do końca. Jeśli dodać do tego zaangażowanie w terapię z odrobiną samozaparcia i regularności, program może naprawdę poprawić jakość życia.
dr n. med. Artur Kołakowski
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny,
superwizor Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Czy próbowałeś prowadzić kalendarz? Dla osób z ADHD to standardowe pytanie. Wszystkie te osoby jednak doskonale wiedzą, że kalendarz nie wystarczy. Poradnik, który trzymasz w rękach, zawiera proste, ale skuteczne techniki codziennego zarządzania sobą. Wykorzystywany w procesie terapeutycznym, pozwala krok po kroku brać życie w swoje ręce. Jego autorzy wiedzą, że struktura, organizacja przestrzeni, dzielenie pracy na etapy, ale też realizm są niezbędne do ogarniania na co dzień chaosu życia z ADHD. Wszystko to byłoby jednak niewystarczające bez akceptacji i uczenia się wspierającego myślenia. Cieszę się, że taki poradnik powstał!
Marta Cieśla
psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Dzieci i nastolatki z ADHD często słyszą, że są głupie i leniwe oraz niczego w życiu nie osiągną. Wyrastają na dorosłych, którzy właśnie tak myślą o sobie. Mają trudności, które wynikają z zaburzenia neurobiologicznego, a za które winią siebie. Niniejszy poradnik dostarcza rzetelnej wiedzy na temat ADHD i pomaga poradzić sobie z najczęstszymi problemami zgłaszanymi przez dotknięte nim osoby, takimi jak trudności z organizacją i planowaniem, rozpraszanie się, depresja i lęk czy odkładanie spraw na później. Pozwala też utrwalić treści omawiane podczas terapii. Skuteczność przedstawionego w nim programu została udowodniona naukowo.
Justyna Magdalena Sikora
psycholożka, członkini Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej,
certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, Centrum Psychoterapii E-Moc-Ja