STATUT TOWARZYSTWA
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. 1
Stowarzyszenie o nazwie POLSKIE TOWARZYSTWO TERAPII POZNAWCZEJ I BEHAWIORALNEJ, zwane dalej „Towarzystwem”, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu :
a) Rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających uznaniu i utrwaleniu teorii i praktyk w zakresie psychoterapii poznawczej i behawioralnej.
b) Upowszechnianie wiedzy na powyższy temat.
c) Doskonalenie i wprowadzanie metod terapii poznawczej i behawioralnej do praktyki klinicznej.
d) Nadzór nad stosowaniem zasad wynikających z teorii terapii poznawczej i behawioralnej.
e) Dbanie o przestrzeganie etyki zawodowej terapeuty.
Art. 2
Siedzibą Towarzystwa jest Warszawa.
Art. 3
Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989r. Nr 20 poz 104 z późn zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
Art. 4
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
Art. 5
Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 6
Czas trwania Towarzystwa nie jest ograniczony.
Art. 7
Towarzystwo realizuje cele przez:
a) Wszechstronne propagowanie metod i technik zgodnych z zasadami terapii poznawczej i behawioralnej.
b) Współpracę i wzajemną pomoc członków Towarzystwa.
c) Współpracę i wymianę doświadczeń z pokrewnymi organizacjami i instytucjami oraz korzystanie z doświadczeń uznanych specjalistów w dziedzinie psychoterapii.
d) Organizowanie zjazdów, konferencji i seminariów naukowych związanych tematycznie z uznawaną teorią.
e) Organizowanie i prowadzenie szkoleń dla członków towarzystwa i osób zainteresowanych z udziałem wybitnych wykładowców z kraju i zagranicy.
f) Wydawanie certyfikatów członkom Towarzystwa.Współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami zajmującymi się zdrowiem psychicznym i
rozwojem osobowości.
g) Utrzymywanie kontaktów z organizacjami zagranicznymi o tym samym profilu działania.
Art. 8
- Towarzystwo celem realizacji swych statutowych celów może powołać inne organizacje w granicach prawem dopuszczonych.
- Towarzystwo nie jest uprawnione do tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych w rozumieniu art. 10a Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. nr 20, poz. 104, t.j. z dnia 20 stycznia 2017 r. Dz.U. z 2017 r. poz. 210 z pózn. zmianami)
Art. 9
- Z zastrzeżeniem ust 2 oraz art. 22 realizując powyższe cele Towarzystwo opiera się na społecznej pracy członków. Może jednak zatrudniać pracowników – w tym także członków – do prowadzenia swych spraw. Towarzystwo może powierzać swoim członkom wykonywanie odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
- Towarzystwo na zasadach określonych w art. 22 przewiduje możliwość otrzymywania przez członków zarządu stowarzyszenia wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
Rozdział II
CZŁONKOWIE: ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
Art. 10
Członkowie towarzystwa dzielą się na:
a) Zwyczajnych
b) Wspierających
c) Honorowych
Art. 11
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa mogą być osoby fizyczne, które:
a) Są zorientowane na praktykę kliniczną w dziedzinie psychoterapii poznawczej i/lub behawioralnej lub są zainteresowane praca badawczą w dziedzinie psychologii poznawczej.
b) Przedstawią rekomendacje 2 członków zwyczajnych Towarzystwa.
c) Złożą deklarację członkowską.
Art. 12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i prawne, które zechcą działać na rzecz Towarzystwa.
Art. 13
Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne o szczególnych zasługach dla Towarzystwa i szerzenia idei terapii poznawczej i behawioralnej zawartych w statucie Towarzystwa.
Art. 14
- Członkostwo Towarzystwa nabywa się przez przyjęcie kandydatury przez Zarząd większością głosów.
- W przypadku osoby, która ubiega się o ponowne członkostwo, po jego uprzednim ustaniu, w trybie art. 17 Statutu, Zarząd przed podjęciem uchwały w przedmiocie członkostwa osoby ubiegającej się o przyjęcie do Towarzystwa, zasięga opinii Sądu Koleżeńskiego i Komisji Etyki.
Art. 15
- Członek zwyczajny ma prawo:
a) wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
b) uczestniczyć we wszelkich formach działalności Towarzystwa,
c) korzystać z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
- Członkowie wspierający i honorowi mają prawo:
a) uczestniczyć we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
b) korzystać z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
- Członek wspierający będący osobą prawną działa w Towarzystwie przez upoważnionego przedstawiciela.
Art. 16
- Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
a) aktywne uczestnictwo w realizacji celów Towarzystwa oraz propagowanie jego programu,
b) przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Towarzystwa,
c) postepowanie zgodnie z obowiązującym kodeksem etycznym zawodu psychoterapeuty PTTPB.
d) opłacanie składek członkowskich
- Członkowie wspierający obowiązani są do opłacania składek członkowskich.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
Art. 17
Przynależność do Towarzystwa ustaje na skutek:
- Dobrowolnego wystąpienia złożonego na piśmie Zarządowi.
- Skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich przez co najmniej pół roku, po uprzednim upomnieniu.
- Wykluczenia prawomocnym orzeczeniem sądu koleżeńskiego za działalność na szkodę Towarzystwa, nieprzestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa oraz postępowanie wbrew zasadom kodeksu etycznego
- Śmierci członka.
- Likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym.
- Rozwiązania Towarzystwa.
- Wykluczenia przez Komisję Etyki.
Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu z listy członków przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały.
Rozdział III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA I WŁADZE TOWARZYSTWA
Art. 18
Władzami Towarzystwa są:
a) Walne zebranie członków
b) Zarząd
c) Komisja Naukowo Dydaktyczna
d) Komisja Rewizyjna
e) Sąd Koleżeński
f) Komisja Etyki
Art. 19
Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 2 lata.
Art. 20
Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania tj. członków zwyczajnych, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
Art. 20a
- Zebrania, zgromadzenia i obrady władz Towarzystwa mogą odbywać się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Możliwość udziału w posiedzeniu władz stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
- Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach władzy stowarzyszenia odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
- transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
- dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad;
- wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
Art. 21
- Walne zebranie członków jest najwyższą władzą Towarzystwa i ostateczną instancją odwoławczą w sprawach dotyczących sporów powstałych między członkami i na tle ich działalności w Towarzystwie.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie członków Towarzystwa zwoływane jest przez Zarząd raz na dwa lata jako zebranie sprawozdawczo-wyborcze.
- Nadzwyczajne Walne zebranie członków zwoływane jest przez Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie komisji rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych i nadzwyczajnych Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno być zwołane w terminie dwóch miesięcy od daty zgłoszenia wniosku (żądania) i obraduje nad problemami w sprawie których zostało zwołane.
- O miejscu i terminie Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Zarząd zawiadamia członków co najmniej na 14 dni przed datą jego rozpoczęcia drogą elektroniczną, pocztą e-mail oraz zamieszcza informacje na stronie www Towarzystwa.
Art. 22
Do kompetencji Walnego Zebrania członków Towarzystwa należy:
a) Uchwalanie kierunków działania i podstawowych zasad działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa.
b) Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
c) Podejmowanie na wniosek komisji rewizyjnej uchwały w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
d) Wybór przewodniczącego i członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Komisji Naukowo Dydaktycznej i Sądu Koleżeńskiego.
e) Zatwierdzanie Kodeksu etycznego obowiązującego członków Towarzystwa.
f) Orzekanie w sprawach odwołań od decyzji komisji powoływanych przez Zarząd oraz od decyzji Sądu Koleżeńskiego.
g) Nadawanie lub pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu.
h) Uchwalanie zmian w statucie Towarzystwa.
i) Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
j) Rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa dotyczące działania organów statutowych Towarzystwa.
k) Podejmowanie uchwał w sprawie wysokości maksymalnego wynagrodzenia członków zarządu stowarzyszenia.
Art. 23
- W Walnym Zebraniu Członków Towarzystwa mogą wziąć udział i zabrać głos wszyscy członkowie Towarzystwa.
- W głosowaniach nad uchwałami uczestniczą tylko członkowie zwyczajni.
Art. 24
- Walne Zebranie Członków Towarzystwa podejmuje uchwały w pierwszym terminie w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych i nadzwyczajnych Towarzystwa, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków uprawnionych do głosowania – w każdym przypadku zwykłą większością.
- Zasady zwoływania obrad w drugim terminie określone są w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu Członków.
ZARZĄD
Art. 25
- Zarząd jest najwyższą władzą Towarzystwa w okresie między Walnymi Zebraniami Członków Towarzystwa.
- Zarząd składa się z 5 członków, w tym przewodniczącego, wybieranego przez Walne Zebranie. Członkowie Zarządu wybierają ze swego grona wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- W razie rezygnacji lub śmierci przewodniczącego Towarzystwa jego funkcję do końca kadencji pełni wiceprzewodniczący.
Art. 26
Do kompetencji Zarządu należy:
a) Kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa w okresie między Walnymi Zebraniami Członków Towarzystwa.
b) Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.
c) Przyjmowanie i skreślanie z listy członków.
d) Zwoływanie Walnego Zebrania Członków Towarzystwa.
e) Składanie Walnemu Zebraniu Członków Towarzystwa sprawozdań ze swej działalności.
f) Zarządzanie majątkiem Towarzystwa.
g) Uchwalanie planów działalności i budżetu Towarzystwa.
h) Przyjmowanie zapisów i darowizn.
i) Uchwalanie regulaminów wewnętrznych, standardów zawodowych i innych wewnętrznych regulacji.
j) Ustalanie wysokości składek.
k) Przyznawanie, odnawianie i cofanie certyfikatu Psychoterapeuty Poznawczo-Behawioralnego PTTPB, certyfikatu Superwizora Dydaktyka PTTPB oraz Europejskiego Certyfikatu EABCT, zgodnie z ustalonymi wewnętrznymi regulacjami i standardami zawodowymi.
l) Udzielanie, odnawianie i cofanie atestacji szkoleniom i rekomendacji ośrodkom, zgodnie z ustalonymi wewnętrznymi regulacjami i standardami zawodowymi.
Art. 27
Zebrania Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
Art. 28
Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby jego członków.
KOMISJA NAUKOWO DYDAKTYCZNA
Art. 29
Członkami Komisji Naukowo Dydaktycznej mogą być osoby posiadające Certyfikat Psychoterapeuty Poznawczo Behawioralnego PTTPB.
Art. 30
Komisja Naukowo Dydaktyczna składa się z 5 członków, którzy ze swego grona wybierają przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
Art. 31
Do zakresu działalności Komisji Naukowo Dydaktycznej należy w szczególności:
a) Nadzór merytoryczny nad programami szkoleń organizowanych przez Towarzystwo.
b) Prowadzenie dokumentacji dot. szkoleń organizowanych przez Towarzystwo i wydawanych certyfikatów.
c) Powoływanie członków zewnętrznej komisji egzaminacyjnej na potrzeby egzaminów uprawniających do ubiegania się o Certyfikaty wydawane przez Towarzystwo.
d) Formalna i merytoryczna ocena wniosków o wydanie i odnawianie Certyfikatów, wydawanych przez Towarzystwo.
e) Wydawanie dodatkowych zaleceń w indywidualnych przypadkach osób ubiegających się o przyznanie lub odnowienie Certyfikatów, wydawanych przez Towarzystwo.
f) Formułowanie rekomendacji dla Zarządu w sprawie zmian wewnętrznych Regulaminów Towarzystwa.
g) Organizacja egzaminów zewnętrznych, o których mowa w Regulaminach uchwalanych na podstawie przepisów Statutu.
h) Nadzór nad szkoleniami, którym udzielono atestacji i nad ośrodkami, którym udzielono rekomendacji zgodnie z wewnętrznymi regulacjami.
i) Wydawanie opinii o przyznaniu atestacji szkoleniom i rekomendacji ośrodkom zgodnie z wewnętrznymi regulacjami
j) Przeprowadzanie kontroli rekomendowanych ośrodków i atestowanych szkoleń,
k) Wydawanie opinii w innych sprawach, o które zwrócą się inne organy statutowe Towarzystwa lub członkowie Towarzystwa
l) Wykonywanie innych czynności powierzonych przez Zarząd Towarzystwa zgodnie z wewnętrznymi regulacjami.
KOMISJA REWIZYJNA
Art. 32
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy ze swego grona wybierają przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
Art. 33
Do zakresu działalności Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
a) Nadzór i kontrola, co najmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej.
b) Zgłaszanie wniosków w sprawie udzielenia absolutorium na Walnym Zebraniu.
c) Występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebrania.
d) Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w zebraniach Zarządu z głosem doradczym.
SĄD KOLEŻEŃSKI
Art. 35
Sąd Koleżeński składa się z co najmniej 5 członków nie będących członkami Zarządu ani Komisji Rewizyjnej.
Art. 36
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy w szczególności:
a) Orzekanie o zgodności postępowania członków PTTPB z Kodeksem Etycznym PTTPB.
b) Rozstrzyganie wynikłych w obrębie Towarzystwa sporów między członkami.
c) Rozpatrywanie wspólnie z Komisją Rewizyjną odwołań od decyzji Zarządu zgodnie z wewnętrznymi regulacjami.
d) Orzekanie w innych sprawach, o które zwrócą się członkowie i organy statutowe Towarzystwa, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami.
Art. 37
- Sąd zbiera się na pisemny wniosek członka Towarzystwa i ustosunkowuje się do jego wniosku w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc.
- Sąd Koleżeński może zebrać się na pisemny wniosek Zarządu lub Komisji Naukowo-Dydaktycznej, w sytuacji, w których Zarząd lub Komisja Naukowo-Dydaktyczna powezmą wiadomość o takim postępowaniu członka PTTPB, które może być niezgodne z Kodeksem Etycznym PTTPB i podlegać rozstrzygnięciu Sądu Koleżeńskiego, na zasadach określonych w art. 36 i art. 38.
Art. 38
- Sąd Koleżeński jest uprawniony do żądania od członka PTTPB złożenia wyjaśnień na piśmie.
- Sąd Koleżeński rozstrzyga spory między członkami, między członkami i władzami Towarzystwa, powstałe na tle działalności w Towarzystwie, rozpatruje i rozstrzyga sprawy członków Towarzystwa wiążące się z nieprzestrzeganiem przez nich Statutu, regulaminów, uchwał władz, przypadki naruszania zasad Kodeksu Etycznego Towarzystwa.
- Sąd Koleżeński orzeka następujące kary: upomnienia, zawieszenia w prawach członkowskich na okres do 2 lat oraz wykluczenia z Towarzystwa.
- Sąd Koleżeński orzeka także w innych sprawach określonych w wewnętrznych regulacjach i przez Statut.
- Gdy po wpłynięciu skargi na członka PTTPB, członek którego dotyczy skarga wystąpił z Towarzystwa, Sąd Koleżeński ma prawo umorzyć postępowanie, z prawem jego podjęcia, w razie ponownego przyjęcia osoby, której dotyczyła skarga, w poczet członków PTTPB.
Art. 39
Stronom sporu przysługuje odwołanie od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do najbliższego Walnego Zgromadzenia.
Art. 40
Do wydania orzeczenia Sądu potrzebna jest obecność przynajmniej 3/5 składu Sądu.
KOMISJA ETYKI
Art. 40a
- Komisja Etyki składa się z co najmniej 5 członków zwyczajnych Towarzystwa legitymujących się co najmniej certyfikatami psychoterapeuty poznawczo- behawioralnego PTTPB, a wśród nich co najmniej jedna osoba legitymuje się stopniem naukowym doktora, a co
najmniej dwie osoby certyfikatem superwizora- dydaktyka PTTPB. Członek Komisji Etyki nie może pełnić innych funkcji w pozostałych władzach Towarzystwa, za wyjątkiem funkcji członka Sądu Koleżeńskiego.
- Celem działalności Komisji Etyki jest zapewnienie odpowiedniego poziomu świadczonych na rzecz pacjentów usług przecz członków Towarzystwa oraz zgodności postępowania członków Towarzystwa z zasadami etyki i deontologii zawodowej, a także opiniowanie badań naukowych pod kątem
ich zgodności z zasadami etyki i deontologii zawodowej.
Art. 40b
Do kompetencji Komisji Etyki należy:
a) przyjmowanie oraz rozpoznawanie skarg i wniosków składanych przez pacjentów w związku z działalnością terapeutyczną prowadzoną przez członków zwyczajnych Towarzystwa bądź inne osoby, których postępowanie członka Towarzystwa dotyczy,
b) zwracanie się do członków zwyczajnych Towarzystwa w celu otrzymania wyjaśnień w sprawie rozpoznawanej skargi lub wniosku,
c) wydawanie członkom zwyczajnym Towarzystwa wiążących zaleceń w wypadku stwierdzonych nieprawidłowości w związku ze złożoną skargą lub wnioskiem,
d) kontrola wykonania wydanych członkom Towarzystwa zaleceń,
e) wydawanie orzeczeń wskazanych w art. 40e.
f) wydawanie opinii w przedmiocie zgodności badań naukowych z zasadami etyki i deontologii zawodowej.
g) dokonywanie oceny praktyk rynkowych w zakresie usług psychoterapeutycznych i szkoleniowych oraz działalności superwizorów pod kątem ich zgodności z zasadami etyki i deontologii zawodowej.
Art. 40c
- Postępowanie przed Komisją Etyki inicjuje skarga lub wniosek złożony przez pacjenta, który korzystał z pomocy członka Towarzystwa bądź inną osobę, którego postępowanie członka Towarzystwa dotyczy. Rozpoznaniu podlega jedynie skarga lub wniosek, które zawierają dane osobowe skarżącego lub wnioskodawcy, w tym jego adres do doręczeń, opis
zdarzenia będącego podstawą skargi lub wniosku, a także są podpisane oraz zostaną złożone osobiście w siedzibie Towarzystwa lub zostaną przesłane za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres siedziby Towarzystwa. Skargi i wnioski niezawierające danych osobowych pozwalających na identyfikację skarżącego lub wnioskodawcy pozostawia się w aktach bez rozpoznania.
- Komisja Etyki rozpatruje skargi i wnioski składane przez pacjentów, bądź osoby wskazane w art. 40c ust 1 w terminie sześciu miesięcy od daty wpływu.
- W wypadkach szczególnie skomplikowanych lub wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z udziałem członka Towarzystwa, którego dotyczy skarga bądź wniosek, skarga lub wniosek może być rozpoznana w terminie późniejszym, nie dłuższym jednak niż 9
miesięcy.
- Komisja Etyki, w sprawach o których mowa w art. 40b lit f) i g) w trybie wskazanym w art. 40c ust 1-3 wszczyna postępowanie na wniosek organu PTTPB, członka PTTPB, bądź z urzędu.
Art. 40d
- Członkowi zwyczajnemu Towarzystwa, którego dotyczy skarga lub wniosek oraz skarżącemu lub wnioskodawcy zapewnia się czynny udział w toczącym się postępowaniu poprzez zapewnienie możliwości składania oświadczeń, twierdzeń oraz dowodów na ich poparcie.
- Członek zwyczajny Towarzystwa ma obowiązek udzielić Komisji Etyki pisemnych wyjaśnień w sprawie złożonej skargi lub wniosku w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od otrzymania wezwania do ich złożenia.
- W wypadkach szczególnie uzasadnionych okolicznościami sprawy, Komisja Etyki może wezwać członka zwyczajnego Towarzystwa, którego dotyczy skarga lub wniosek do złożenia wyjaśnień osobiście w siedzibie Towarzystwa.
- Komisja Etyki może zarządzić wymianę pism przygotowawczych między Stronami oraz żądać przedstawienia dowodów, na poparcie twierdzeń Stron.
Art. 40e
- Komisja Etyki kończy postępowanie poprzez wydanie orzeczenia o:
a) jego umorzeniu, gdy stwierdzi, że złożona skarga lub wniosek są oczywiście bezzasadne,
b) stwierdzeniu zgodności postępowania członka PTTPB z Kodeksem
Etycznym PTTPB,
c) stwierdzać niezgodność postępowania członka PTTPB z Kodeksem Etycznym PTTPB i udzielać dalszych zaleceń, w tym w szczególności zaleceń usunięcia naruszenia Kodeksu Etycznego PTTPB, 7
d) wykluczeniu członka z Towarzystwa za działalność na szkodę Towarzystwa, nieprzestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa oraz postępowanie wbrew zasadom kodeksu etycznego.
- Orzeczenie zapada większością głosów członków Komisji Etyki.
- O rodzaju wydanego rozstrzygnięcia, Komisja Etyki zawiadamia osobę, która złożyła skargę lub wniosek oraz członka Towarzystwa, którego działalności wniosek lub skarga dotyczy.
- Przepis art. 38 ust 5 stosuje się odpowiednio.
- Stronom postępowania przysługuje odwołanie od orzeczenia komisji Etyki do najbliższego Walnego Zgromadzenia.
Art. 40f
- W sprawach, o których mowa w art. 40b pkt. f) i g) Komisja wydaje opinię kończącą postępowanie w sprawie.
- Postępowanie w przedmiocie wydania opinii, o której mowa w art. 40b pkt. f) inicjuje wniosek, do którego złożenia uprawniony jest każdy członek PTTPB, a także każda osoba fizyczna, instytucja, zespół badawczy, osoba prawna, uczelnia wyższa, ośrodek szkoleniowy, a także jednostka organizacyjna, której przepisy przyznają zdolność prawną, niebędąca
członkiem PTTPB.
- Postępowanie w przedmiocie wydania opinii, o której mowa w art. 40b pkt. g) inicjuje wniosek, do którego złożenia uprawniony jest każdy członek PTTPB.
Art. 40g
Komisja Etyki może uchwalić własny Regulamin działania, według którego rozpoznaje złożone skargi i wnioski, który jednak nie może być sprzeczny z zapisami Statutu Towarzystwa.
Art. 41
W razie zmniejszenia się składu władz stowarzyszenia w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Rozdział IV
MAJĄTEK TOWARZYSTWA
Art. 42
- Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.
- Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
- Do reprezentowania Towarzystwa oraz zaciągania zobowiązań majątkowych jest upoważniony Prezes lub Wiceprezes Zarządu jednoosobowo, lub dwóch innych członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział V
ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
Art. 43
- Towarzystwo rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
Art. 44
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Prawa o stowarzyszeniach.
„Treść jednolita po Walnym Zebraniu z 03.06.2022, zgodnie z uchwałą 82/2023/XII”